Google+

maandag 30 juni 2014

Zalig Engeland met een beetje moeilijke start.

Van 5 mei tot 15 mei waren we in Yorkshire !!!
En ik ben zo enthousiast over dat bezoek dat ik hier erover wil vertellen !


Enkele jaren geleden vond mijn vriend een facebookfotogroepke leuk.
Een groepke met allemaal europeanen, georganiseerd door een hollandse met redelijk veel vlaamse belgen.
Ondertussen ben ik er ook al een tijdje bij want foto's nemen is ook mijn ding.
Zoals wel vaker met die groepkes wilden de leden mekaar na een tijdje wel es ontmoeten in het echt, en zo kwamen ze oa al es bijeen in Antwerpen en Brussel, bij ons dus, maar daar konden wij toen niet bij zijn wegen op vakantie.

Vorig jaar in mei werd besloten om naar Stuttgart te gaan, daar woonde toen ook een lid van de groep, handig om rond te leiden als er iemand van de buurt is dus daar letten we op. Ik keek er een beetje tegenop omdat ik het niet makkelijk vind nieuwe mensen te ontmoeten en dan zeker niet zo een hele hoop tegelijk. Maar het viel keigoe mee, behalve dan het eerste half uurtje maar wij kwamen dan ook als laatste aan in het restaurant waar de rest had gegeten omdat wij met onze mobilhome ernaartoe waren gegaan.
Dat maakte het extra moeilijk voor me, vriend die loopt direct op iedereen toe en maakt praatjes en ik sta daar dan zowat verloren ne keer te glimlachen :p, stom maar ja, ben al heel mijn leven zo en veel gaat dat nemeer veranderen vrees ik, alhoewel ik met deze meeting wel geleerd heb dat het best kan meevallen waardoor ik al wat meer op mijn gemak kan zijn. Het was zelfs zo leuk dat ik bijna spijt had dat we met ons mobje waren ipv bij de rest van de groep te logeren. Voordeel was dat ipv een verlengd weekend wij toen een dag of 10 in Duitsland vakantie hadden.

Sindsdien is er ook al een meet geweest in Parijs, een frans lid uit Lyon had er gewoond en kende de stad als zijn broekzak maar daar zijn we toen ook niet geraakt omdat het gepland werd net na onze reis naar de Azoren en onze bankrekening niet akkoord ging met nog een reis dat jaar :p.
Ook kwam in februari een deel vlaamse belgen al eens bijeen in Mechelen, en toen konden wij gids spelen voor een dag.
De fab4 in Mechelen

Nu hebben we ook enkele leden uit Engeland waarvan 2 vriendinnen uit Yorkshire.
1 van hen was er ook bij in Stuttgart en dat was echt een keitof mens, een speciale, daar heb ik het nogal voor, voor speciale mensen, mensen met een beetje nen hoek af eigenlijk :).
En die Engelsen wilden best de organisatie voor een volgende reis op zich nemen, ze zochten een plek voor een groepsverblijf, vonden eindeloze links met bezienswaardigheden en we vonden zelfs een weekend in mei waarop de geïnteresseerden aanwezig konden zijn. Uiteindelijk waren het er 12 van de 20 geïnteresseerden, er komt vaak toch nog iets tussen voor sommigen dat hebben we nog al gemerkt (wijzelf in Parijs bvb).

De meesten gingen met het vliegtuig van vrijdag tot maandag maar nee he, ik kreeg nu eindelijk es de kans om ne keer naar Yorkshire te gaan, ventje was moeilijk te overtuigen dat Engeland echt schoon is en ja 't is nogal noordelijk en 't regent daar veel en zo was het er nog nooit van gekomen, dus nu moest dat wel een vakantie zijn en geen hele reis ondernemen voor een paar dagen, vind ik sowieso zo zonde.
En dus vroeg ik aan de Engelsen of er een leuke B&B in hun buurt was om al een paar dagen vantevoren naartoe te komen, ik hoopte zoiets van 'boek 2dagen en krijg een derde gratis', zag ik wel vaker in Engeland. Maar ik kreeg een beter voorstel, bij degene die we al ontmoet hadden in Duitsland, mochten we komen logeren en ze ging zelfs enkele dagen vrij nemen en ons wat rondrijden al bij haar in de buurt.
Cool !!
Haar vriendin was ook enthousiast om ons te ontmoeten, wegens plezant facebookcontact maar we vonden het allemaal toch best nog wat spannend, want ja, wat wordt dat in het echt.
Aangezien zij en haar man samen naar de meeting kwamen en de groep ging helpen rondrijden van hier naar daar, stelde ze voor van naar de kust te gaan met ons na het weekend en daar dan allemaal in een B&B'ke te blijven voor een nachtje. :D het werd steeds beter ...
Omdat die kustplaatsjes niet zo ver van York liggen, gingen vriend en ik dan ook daar nog 2 nachten eraan breien om op 't gemakske op donderdag naar huis te gaan.
Ah ja en omdat wij toch zo van hier naar daar gingen gaan, besloten we om met de trein te gaan, Joepi!, ik hou van treinen en absoluut ni van vliegen (dat doe ik alleen voor de Azoren omdat het niet anders kan), dus dat leek me zalig.

Om het allemaal nog wat rustiger te houden, besloten we om niet direct vanuit London door te reizen de eerste dag maar een namiddag in de stad rond te hangen en dus boekte ik daar ook een hotelleke niet ver van St Pancrass waar de Eurostar toekomt. Naast St Pancrass ligt station King's Cross en daar moesten de trein naar Hebden Bridge nemen 's anderendaags.



5 mei: mooi op tijd opgestaan, rustig naar Mechelen Nekkerspoel, trein redelijk op tijd, komen we mooi op tijd aan in Brussel Zuid, een half uur tevoren moet je inchequen voor de Eurostar. Maar oeps, dat scannen van ons ticket lukt ni en het is hier eigenlijk heel rustig, geen reizigers bijna en ook het personeel staat nogal onoplettend te babbelen ondereen ???
Komt er iemand toch helpen op 't gemakske, lukt ook ni bij haar, ze bekijkt ons ticket, "ah maar het is wel te laat". Huh, een half uur vantevoren en we hebben nog 3 kwartier? Jamaar, 3 kwartier voor de trein aankomt in London, geen 3 kwartier voor em hier vertrekt ... dus ...we hadden er een uur eerder moeten zijn...
Grr paniek... maar da madammeke blijft rustig, die heeft da precies nog meegemaakt, en begint op hare computer te tokkelen (gelukkig ni als in Little Britain, computer says no) en komt met de verlossing, normaal moet je betalen om om te boeken maar ze zou es zien ... en ze ziet dat de volgende treinen volgeboekt zijn maar nog geen nood, we mogen op een klapstoeltje aan het uiteinde van de wagon gaan zitten, krijgen zelfs een nummer van de wagon waar we naartoe moeten. Als er toch ergens een plaatsje leeg blijft omdat mensen niet opdagen (zoals wij de vorige trein dus) dan gaat de conducteur ons komen verwittigen en die stoelen geven ....
Dankuwel merci bedankt en thank you, in alle talen heb ik haar dat wel 3 keren gezegd, pfff ik zag ons al thuis moeten blijven of nog es 200 à 300€ moeten ophoesten. Maar het kost ons genen halven euro en maar een uurke wachten, oef.


Dat uurke geraakt ook om en we gaan naar ons klapstoelkes, ni echt comfortabel maar allez, we zitten op de trein, nu nog hopen dat er mensen thuisgebleven zijn. 4min voor vertrek passeert de conducteur, een paar seconden teleurstelling maar die komt op zijn stappen terug en zegt ons dat er in de wagon voor ons 2 plaatsen vrij zijn, Yesss en nog naast mekaar ook, het avontuur gaat beginnen (allez 't was dus eigenlijk al bezig)

Dag 1 dus in Londen. Eerst halen we de bestelde tickets voor de trein naar Hebden Bridge zodat we vanmiddag alle tijd hebben in in de stad en morgenvroeg ni moeten beginnen zoeken. Daarna naar het Fairway Hotel, 5 minuutjes van het station, onze kamer is klaar, klein maar netjes dus ok voor 1 nachtje.
Na een broodje wandelen we vanaf het hotel richting Thames, we hebben een stadsplannetje maar eigenlijk weet ik hier nog wel enigszins mijn weg, het maakt ook niet echt uit waar we juist de Thames op onze weg vinden.



Voilà hier komen we aan de Thames



Hier zijn we op de voetgangersbrug ter hoogte van de Tate Modern en aan de andere kant St Paul's Cathedral.





We zijn even in de Tate Modern binnengeweest voor een stuk van het gratis gedeelte te bekijken, tijd voor andere dingen is er niet echt, zeker niet als je de prijzen bekijkt, dan heb je toch echt meer tijd nodig om alles goed te bekijken. Komt nog bij dat het mooi weer is dus wandeltijd. Het is een bank holiday monday en er is een soort braderij met eetkraampjes enzo, heel druk maar gezellig.
Die markt is aan de overkant van de rivier, de kant van de Tate Gallery richting London Eye.
Onderweg zien we nog wel een en ander.




Tegen dat we moe worden, trekken we verder terug de stad in naar Covent Garden. Daar is altijd wel iets te zien. Onderweg is er nog tijd voor een pint. De streetartist die we bezig zien in Covent Garden is ne plezante en we amuseren ons best.


's Avonds eten we een pubmeal, in een café vlakbij ons hotelletje en kijken nog even tv op de kamer.
Vroeg in bed want morgen begint deel 2 van het avontuur :)



Groetjes van An







Geen opmerkingen:

Een reactie posten